Samochód jest elementem użytkowym. Można powiedzieć, że jest to narzędzie i jak każde narzędzie, będzie się zużywał. Jest to jednak narzędzie nietypowe, bo kiedy korzystamy z młotka, niewiele nas interesuje jego połysk lub zapach. Jeśli młotek jest młotkiem, wszystko jest w porządku. Samochód jest jednak równocześnie czymś, co prezentujemy jako element nas samych. Jest to nasza wizytówka i odpowiedni jej wygląd to kwestia prestiżu. Co więcej, jest to narzędzie trochę droższe od młotka, więc jego odpowiedni stan jest dla nas raczej istotny, a w praktyce estetyka pojazdu jest bardzo ściśle związana z jego sprawnością i wytrzymałością. Wystarczy zwrócić uwagę na lakier. Jest to element, dzięki któremu nasze auto się pięknie świeci i ma ładny kolor, ale równocześnie lakier jest zabezpieczeniem stali przed rdzenie wiem i tak naprawdę jest to jego pierwsza, najważniejsza funkcja. Tak się po prostu składa, oczywiście nie przypadkiem, że najlepiej nasz samochód jest zabezpieczony wtedy, kiedy najlepiej wygląda. W związku z tym warto jest podejmować działania mające na celu renowację lakieru i tapicerki, chociaż nie zawsze można to zrobić tylko we własnym zakresie.

Domowe odświeżanie

Najważniejsze jest zawsze samodzielne dbanie o lakier i tapicerkę. Pierwszym krokiem musi być staranie się o czystość pojazdu. Samochód jest przez cały czas wystawiony na działanie wody i wiatru. W zasadzie te czynniki nie powinny być dla niego szkodliwe, ponieważ powłoka lakiernicza został stworzona właśnie po to, by samochód przed nimi bronić. Niestety, w rzeczywistości pojawiają się także inne czynniki. Wśród nich są różne substancje smoliste pojawiające się na drodze, odchody ptaków, kamienie strzelające spod kół innych pojazdów czy wreszcie czynniki mechaniczne wchodzące w kontakt z naszym pojazdem w czasie jazdy i postoju. Można dostać gałęziami w czasie wichury, niedzielny kierowca może zahaczyć nas na parkingu. W pierwszej kolejności musimy sobie Radzic z tego typu czynnikami.
Na szczęście nie jest to specjalnie trudne, ale wymaga regularnego działania. Zmycie fragmentu asfaltu z lakieru spowoduje, że nie będzie on miał dość czasu na wżarcie się w niego i spowodowanie głębszych uszkodzeń. Przetarcie miejsca delikatnego zarysowania lakieru przez zamek błyskawiczny w kurtce żony za pomocą koloryzującej pasty polerskiej i wilgotnej szmatki z miejsca zamaskuje ten problem i sprawi, że nie trzeba się będzie nim więcej przejmować. W przypadku tapicerki w samochodzie jest dokładnie tak samo. Od razu usuwamy wszelkiego rodzaju zabrudzenia i robimy to specjalnymi środkami dostępnymi w każdym sklepie z chemią samochodową, dzięki czemu równocześnie myjemy i konserwujemy tapicerkę, a do tego jeszcze ją nabłyszczamy. Pozwala nam to osiągnąć naprawdę piorunujące rezultaty niewielkim kosztem i z minimalnym wysiłkiem. Nie zawsze jest oczywiście tak pięknie. Gdyby do doprowadzenia samochodu do idealnego wyglądu wystarczyła tylko szmatka z odpowiednim środkiem, wszyscy jeździlibyśmy przepięknymi pojazdami, serwisy detailingowe nie miałyby zajęcia i spa-auto.pl nie miałoby o czym pisać. A w rzeczywistości pracy mają bardzo dużo i zdecydowanie jest o czym pisać.

Profesjonalna renowacja

W przypadku tapicerki jeszcze nie jest tak źle, ponieważ podstawą działania w stosunku do nawet bardzo zniszczonych elementów jest nakładanie na nich odpowiednich preparatów i ewentualnie uzupełnianie odprysków materiałami uszczelniającymi. Lakier to zupełnie inna para kaloszy.
Lakier samochodowy składa się nawet z kilkudziesięciu warstw, które zawsze podzielone są na trzy strefy. Pierwsza z nich to podkład chroniący przed rdzą, druga to element kolorystyczny zabezpieczający podkład i nadający pojazdowi wygląd, a warstwa zewnętrzna jest bezbarwna i stanowi ochronę dla całości. Kiedy uszkodzone zostają dwie pierwsze warstwy, specjalista musi je zregenerować. Kiedy uszkodzenia dotyczą tylko warstwy zewnętrznej, lakier może zostać wypolerowany, czyli w praktyce równomiernie zdarty do momentu, kiedy obecne na nim rysy zostaną wyrównane.
W przypadku bardzo delikatnych zarysowań, które nie są tak naprawdę widoczne, a tylko powodują, że samochód już się tak ładnie nie świeci, można poradzić sobie odpowiednią gąbką i pastami ścierającymi, które będzie nakładać na lakier samodzielnie i w ciągu kilku godzin wypolerujemy tak samochód. Kiedy jednak rysy są poważniejsze, a cały lakier jest zmatowiony przez działanie promieni UV, konieczne jest wykonanie polerowania mechanicznego zdejmującego większe warstwy lakieru.

Profesjonalne polerowanie

Profesjonalne polerowanie samochodu jest działaniem wykonywanym często zaraz po wyjechaniu samochodu z fabryki. Samochód jest bowiem najpiękniejszy nie na linii produkcyjnej, ale w salonie, gdzie go idealnie umyto i wypolerowano.
Mycie jest zawsze bardzo ważnym elementem odświeżania lakieru. Wszystkie drobinki piasku i innych substancji, które pozostały na lakierze, mogłyby doprowadzić do wyrycia na nim głębokich kanonów w czasie polerowania. Czynność wykonuje się bowiem specjalną polerką obracającą się z dużą prędkością i nanoszącą na niego specjalne pasty polerskie o różnych właściwościach ściernych. Na początku ściera się mocno i usuwa największe rysy, a potem dokonuje się polerowania delikatnymi pastami, które usuwają nierówności miejscowe.
Warto zaznaczyć, że takie polerowanie lakieru możliwe jest nawet na bardzo starych samochodach i można doprowadzić je do stanu wręcz oszałamiającego, ale trzeba mieć też na uwadze fakt, że każde polerowanie powoduje usuniecie części lakieru, a tan nie jest nieskończonej grubości, więc warto jest się zastanowić nad wykorzystaniem specjalnych powłok chroniących lakier. Istnieją specjalne powłoki kwarcowe i ceramiczne, a także powłoki hybrydowe mogące Stanowic zabezpieczenie lakieru i poprawiające jego wygląd. W ostateczności samochód można też po prostu nawoskować.